Kom änglar

Fy vad jag älskar att sitta och äta muffinssmet med sked direkt från skålen.
Det är det bästa med bakning, men ibland blir faktiskt slutresultaten godare än själva smeten.
Som idag, exempelvis.
Jag har slitit och kämpat för att kunna göra en sats cupcakes som faktiskt smakar gott.
Det har inte blivit så lyckat de andra gångerna, men idag tror jag att Fru Fortuna är med mig.
Det blev chokladcupcakes, mums!
Slänger in några bilder och sen lägger jag även ut receptet jag använt till de här godbitarna.
Enjoy!

Muffins;
3 st ägg
2,5 dl strösocker
50 gram smör
1 dl gräddfil
2 msk kallt kaffe
3,5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
4 msk kakao
1 nypa salt
100 g mörk eller ljus choklad

 frosting/topping
60 gram mjukt smör
5 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
0,5 dl kakao
100 g philadelphiaost
1 msk varmt kaffe
strössel, blommor eller fruktbitar som garnering.

(Om ni inte vill ha kaffe-frosting så välj bort kaffet och kakaon och ersätt med den smaksättning ni vill ha)


 Gör såhär;
sätt ugnen på 175 grader
vispa ägg, strösocker och lite vaniljsocker vitt och riktigt pösigt.
smält smöret, häll i gräddfilen och kaffet och blanda det med äggsmeten
blanda vetemjöl, bakpulver, kakao och salt och vänd försiktigt ner det i smeten.
Hacka den mörka chokladen grovt och smält den i ett vattenbad ( i en skål över kokande vatten)
placera ut pappersformar i en muffinsplåt och fyll formarna till 2/3 med smet.
Grädda i mitten av ugnen i cirka 15 minuter. Låt svalna.

 För frostingen/toppingen
rör smör, florsocker, vaniljsocker, kakao och philadelphiaost krämigt. + karamellfärg, om man vill. Rör sist ner kaffet.
Bred frostingen på cupcakesen. Använd gärna en sprits!
Garnera med strössel eller blommor.


Lycka till med era cupcakes!


Kommentarer
Postat av: Sandra

Ser ju goda ut, synd du inte ville spara några åt mig ;)

2010-08-30 @ 12:52:19
URL: http://fotografsandraolsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0